Audio-interfaces

Waarom een audio-interface?

Een audio-interface zet een digitaal signaal om in een analoog signaal en andersom. Een soort vertaler dus. Waarom dat nodig is? Je computer werkt met digitale signalen. Je microfoon levert een een analoog geluidssignaal, tenzij hij een ingebouwde omzetter heeft (usb-microfoon). Zo'n ingebouwde analoog-digitaal converter (DAC) is meestal niet de beste. Je versterker en koptelefoon hebben (meestal) ook een analoog signaal nodig.

Wat zijn de verschillen in audio-interfaces?

Allereerst zijn er verschillen in geluidskwaliteit. Het omzetten is een precies karweitje. Hoe nauwkeuriger de omzetting, hoe beter het klinkt. Dan zijn er verschillen in andere specificaties, zoals de sample rate (samplesnelheid) en de bitdiepte. Tenslotte zijn er verschillen in het aantal aansluitmogelijkheden.

Audio-interfaces vergelijken: de aansluitingen

Als je de beste audio-interface voor jouw toepassing zoekt kijk je allereerst naar de aansluitmogelijkheden. De aansluiting met je computer is meestal via usb, hoewel ook firewire voorkomt. De eenvoudigste audio-interfaces hebben daarnaast in ieder geval één microfoonaansluiting en meestal een stereo-uitgang met tulpplugjes. 

Bij de betere interfaces heeft de microfooningang een fantoomvoeding. Die heb je nodig als je een condensatormicrofoon wilt aansluiten. De betere interfaces hebben een uitgang met XLR-aansluiting.

Wil je meer instrumenten tegelijk opnemen? Dan zou je een mixer kunnen aansluiten op je audio-interface. Echter, de verhoudingen tussen de instrumenten liggen dan al vast. Beter kun je een audio-interface uitzoeken met meer ingangen, zodat je meerdere tracks tegelijk kunt opnemen. Die kun je dan apart bewerken en later mixen.

Sample rate: is hoger beter?

De sample rate geeft aan hoeveel keer per seconde je audio-signaal wordt gemeten. Hoe vaker hoe beter. De sample rate moet in ieder geval twee keer zo hoog zijn als de hoogste frequentie die je wilt doorsturen. Bij de cd is de sample rate bijvoorbeeld 44,1 kHz, ruim twee keer zo hoog als wat we kunnen horen. 

Als je je muziek wilt gaan bewerken is het 't beste om wat reserve te hebben. 96 kHz is meestal wel voldoende. Een hogere sample rate vraagt meer van je computer.

De beste resolutie of bitdiepte

Oké, je audiosignaal wordt dus tienduizenden keren per seconde gemeten en omgezet in een digitaal getal. Maar tussen welke uitersten ligt dit getal? Oftewel, hoeveel verschillende samplewaarden zijn er? Dit getal, de resolutie of bitdiepte, drukken we uit in bits.

Bij een cd is dit 16 bits. Dat is voldoende om het signaal onvervormd weer te kunnen omzetten naar een analoog signaal. Toch werken we in de muziekproductie graag met een hogere bitresolutie. Als je je muziek namelijk nog wilt bewerken is het beter om wat reserves te hebben. Als je een zwak signaal versterkt of comprimeert verlies je namelijk al snel enkele bits.

Latency of vertraging: hoe minder hoe beter

Het kost tijd om je analoge signaal om te zetten in een digitaal signaal en andersom. Die tijd wordt voor 't grootste deel bepaald door de driver van je audio-interface. Bij de betere audio-interfaces wordt een asio-driver geleverd die zorgt dat deze latency klein genoeg blijft. Het is beter als deze vertraging niet meer is dan een paar miliseconden, anders hoor je je instrument pas merkbaar later na het indrukken van een toets. 

Bij het inzingen van een track heb is een hoge vertraging natuurlijk erg irritant. Gelukkig kun je op de meeste audio-interfaces jezelf ook direct terug horen, dus zonder dat het signaal eerst door de computer gaat. Dit heet direct monitoring.